AIRCO SERVICE BIJ DE JONG
Autorijders denken vaak dat een airco koude lucht maakt, maar eigenlijk klopt dat niet. Een airco zorgt er voor dat de warme lucht in de auto afkoelt tot de gewenste temperatuur. Het aircosysteem bestaat uit meerdere delen, zoals een pomp, verdamper, condensor en ventilator en functioneert vaak zonder problemen. Toch kan het voorkomen dat de airco niet koud wordt of gaat stinken. Daarom is het belangrijk om een airco goed te laten onderhouden door een betrouwbare aircospecialist.
Hoe werkt een airco eigenlijk?
Compressor (1) pompt airco koudemiddel op druk van 2 bar naar +/- 16 bar. Hierbij neemt de temperatuur van het airco gas toe van 20° C naar 65° C. Het koudemiddel stroomt via leidingen en slangen van compressor naar de condensor (2). Door rijwind of ventilator (bij file rijden of stilstand ) stroomt er lucht door de condensor. Hierdoor koelt het airco gas in de condensor af naar 35° C en wordt het gas vormig koudemiddel geleidelijk aan vloeibaar. Het koudemiddel stroomt van condensor naar filter droger (3). Het koudemiddel stroomt door de filter droger zodat het vuil en vocht uit het airco systeem gefilterd wordt. De filter droger kan ook geïntegreerd zitten in de condensor. Het koudemiddel stroomt van filter droger naar het expansieventiel (4). Het expansieventiel zorgt voor de expansie van het vloeibaar koudemiddel naar gas vormig. Dit gebeurt door de druk van +/- 16 bar te laten zaken naar 2 bar en de temperatuur zal zakken naar 0° C. Om koudemiddel van vloeibaar naar gas te laten gaan is warmte nodig, deze warmte wordt onttrokken aan de omgeving. De verdamper (5) zit kort na het expansieventiel, daardoor wordt de warmte onttrokken aan de verdamper. Hierdoor koelt de lucht af die door de interieur ventilator door de verdamper geblazen wordt. Vervolgens komt de afgekoelde lucht uit de ventilatorroosters van het dashboard voor een koelere auto. Het gas vormig koudemiddel stroomt weer richting compressor voor een nieuwe ronde.
Heeft u vragen of advies over het airco systeem dan kunt altijd telefonisch contact met ons opnemen via 071-4028554. Wilt u gelijk een afspraak inplannen? Klik hier voor het maken van uw werkplaatsafspraak.
Durf te vragen
Handige tips bij het gebruiken van de airco?
Een airconditioning kan in alle jaargetijden gebruikt worden. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, is de installatie namelijk niet alleen bedoeld om de interieurtemperatuur te verlagen, maar vooral om de lucht te conditioneren. Hieronder wordt, naast temperatuurregeling, ook het regelen van de luchtvochtigheid verstaan. Een hoge luchtvochtigheid openbaart zich door een benauwd en onprettig gevoel. Bovendien kan dit beslagen ruiten tot gevolg hebben, hetgeen de veiligheid niet ten goede komt. Met ingeschakelde airconditioning heeft u hier geen last van. Deze is namelijk altijd te gebruiken in combinatie met de verwarming, zodat u zelf de gewenste temperatuur in kunt stellen. Hierdoor beschikt u over de mogelijkheid om in de zomer te kiezen voor koude, droge lucht, en in de winter voor verwarmde droge lucht.
Gebruik in de zomer
Bij (extreme) warme temperaturen is het aan te bevelen om de recirculatie-stand te kiezen. Hierdoor wordt de aangezogen lucht niet van buiten aangetrokken, maar vanuit het interieur. Hierdoor zal de airco sneller de gewenste temperatuur bereiken. Laat de luchtuitstroom bij voorkeur uit de midden-roosters van het dashboard plaatsvinden, rechtstreeks op het bovenlichaam gericht. Dit wordt bij koelen meestal als het prettigste ervaren. Om snel de temperatuur in een opgewarmde auto snel te laten zakken is verstandig om de eerste kilometers met een (gedeeltelijk) open raam te rijden.
Gebruik in de winter
Door in de winter de airconditioning te gebruiken tijdens regenachtig weer kunt u beslagen ruiten voorkomen. Laat de airco aan en richt de luchtuitstroom op de voorruit. Langzaam zal het vocht door de airco uit de lucht worden onttrokken en worden verwarmd, waardoor je droge warme lucht krijgt. Dit zorgt voor een snelle ontwaseming van de voorruit en zijruiten tot gevolg. In de winter kan het zijn dat de airco niet werkt. Als het vriest en de airco zou aanslaan, bestaat de kans dat condenswater op de verdamper bevriest. De verdamper zou hierdoor ernstig beschadigd kunnen raken.
Op onze formulieren is de privacywetgeving van toepassing