Airco service

Diagnose / Reiniging / Reparatie of Onderhoud voor uw airco

AIRCO SERVICE BIJ DE JONG

Autorijders denken vaak dat een airco koude lucht maakt, maar eigenlijk klopt dat niet. Een airco zorgt er voor dat de warme lucht in de auto afkoelt tot de gewenste temperatuur. Het aircosysteem bestaat uit meerdere delen, zoals een pomp, verdamper, condensor en ventilator en functioneert vaak zonder problemen. Toch kan het voorkomen dat de airco niet koud wordt of gaat stinken. Daarom is het belangrijk om een airco goed te laten onderhouden door een betrouwbare aircospecialist.

Hoe werkt een airco eigenlijk?

Compressor (1) pompt airco koudemiddel op druk van 2 bar naar +/- 16 bar. Hierbij neemt de temperatuur van het airco gas toe van 20° C naar 65° C. Het koudemiddel stroomt via leidingen en slangen van compressor naar de condensor (2). Door rijwind of ventilator (bij file rijden of stilstand ) stroomt er lucht door de condensor. Hierdoor koelt het airco gas in de condensor af naar 35° C en wordt het gas vormig koudemiddel geleidelijk aan vloeibaar. Het koudemiddel stroomt van condensor naar filter droger (3). Het koudemiddel stroomt door de filter droger zodat het vuil en vocht uit het airco systeem gefilterd wordt. De filter droger kan ook geïntegreerd zitten in de condensor. Het koudemiddel stroomt van filter droger naar het expansieventiel (4). Het expansieventiel zorgt voor de expansie van het vloeibaar koudemiddel naar gas vormig. Dit gebeurt door de druk van +/- 16 bar te laten zaken naar 2 bar en de temperatuur zal zakken naar 0° C. Om koudemiddel van vloeibaar naar gas te laten gaan is warmte nodig, deze warmte wordt onttrokken aan de omgeving. De verdamper (5) zit kort na het expansieventiel, daardoor wordt de warmte onttrokken aan de verdamper. Hierdoor koelt de lucht af die door de interieur ventilator door de verdamper geblazen wordt. Vervolgens komt de afgekoelde lucht uit de ventilatorroosters van het dashboard voor een koelere auto. Het gas vormig koudemiddel stroomt weer richting compressor voor een nieuwe ronde.

Durf te vragen
    De stank van de airco wordt veroorzaakt door bacteriegroei op de verdamper. De airco haalt vocht uit de lucht en daarna loopt het vocht langs de verdamper via de afwatering naar buiten. Het vocht en de temperatuurverschillen zorgen ervoor dat de verdamper vol zit met bacteriën. Wanneer u de auto airco inschakelt verspreiden deze schimmels een muffe lucht. Het is daarom verstandig om de airco droog weg te zetten. Dus schakel uw airco een paar kilometer voor aankomst uit, zodat het filter snel droog geblazen wordt. Zo heeft de verdamper de gelegenheid om te drogen. Wanneer het al te laat is kunt u de airco ook bij ons laten reinigen voor slechts € 45,- . Klik voor het maken van uw afspraak.
    Vaak merk je pas in de zomer wanneer de temperaturen oplopen dat de airco minder koude lucht blaast dan normaal. Grote kans is dat er te weinig koudemiddel in het systeem zit. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Na een aantal jaren verliest de airco koudemiddel en neemt de druk in het aircosysteem af met als gevolg dat het minder goed werkt. Ook kan een lekkage in de leidingen of condensor de oorzaak zijn. Ons advies is om een afspraak te maken voor diagnose. De kosten voor het opsporen van een defect aan de airco kost slechts €65,-. Klik hier voor het maken van de afspraak.
    Een aircosysteem is onderhoudsarm. Wel adviseren wij het aircosysteem elke 3 a 4 jaar na te laten kijken door middel van een onderhoudsbeurt. Aangezien je met stof en vuil van buiten te maken hebt is de kans aanwezig dat de werking van de airco met de tijd minder wordt. Ook verliest een airco elk jaar ongeveer 10% aan koudemiddel. Op dit moment wordt er onderscheidt gemaakt tussen 2 verschillende koudemiddelen in een aircosysteem. Type R134A en R1234YF. De jongere modellen zijn uitgerust met het nieuwere type (R1234YF) koudemiddel, welke beter is voor het milieu. Na een servicebeurt is airco weer nagekeken en voorzien van nieuwe vulling en smering. Zo blijft uw airco in topconditie! Klik voor het maken van uw afspraak.
    Handige tips bij het gebruiken van de airco?

    Een airconditioning kan in alle jaargetijden gebruikt worden. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, is de installatie namelijk niet alleen bedoeld om de interieurtemperatuur te verlagen, maar vooral om de lucht te conditioneren. Hieronder wordt, naast temperatuurregeling, ook het regelen van de luchtvochtigheid verstaan. Een hoge luchtvochtigheid openbaart zich door een benauwd en onprettig gevoel. Bovendien kan dit beslagen ruiten tot gevolg hebben, hetgeen de veiligheid niet ten goede komt. Met ingeschakelde airconditioning heeft u hier geen last van. Deze is namelijk altijd te gebruiken in combinatie met de verwarming, zodat u zelf de gewenste temperatuur in kunt stellen. Hierdoor beschikt u over de mogelijkheid om in de zomer te kiezen voor koude, droge lucht, en in de winter voor verwarmde droge lucht.

    Gebruik in de zomer
    Bij (extreme) warme temperaturen is het aan te bevelen om de recirculatie-stand te kiezen. Hierdoor wordt de aangezogen lucht niet van buiten aangetrokken, maar vanuit het interieur. Hierdoor zal de airco sneller de gewenste temperatuur bereiken. Laat de luchtuitstroom bij voorkeur uit de midden-roosters van het dashboard plaatsvinden, rechtstreeks op het bovenlichaam gericht. Dit wordt bij koelen meestal als het prettigste ervaren. Om snel de temperatuur in een opgewarmde auto snel te laten zakken is verstandig om de eerste kilometers met een (gedeeltelijk) open raam te rijden.

    Gebruik in de winter
    Door in de winter de airconditioning te gebruiken tijdens regenachtig weer kunt u beslagen ruiten voorkomen. Laat de airco aan en richt de luchtuitstroom op de voorruit. Langzaam zal het vocht door de airco uit de lucht worden onttrokken en worden verwarmd, waardoor je droge warme lucht krijgt. Dit zorgt voor een snelle ontwaseming van de voorruit en zijruiten tot gevolg. In de winter kan het zijn dat de airco niet werkt. Als het vriest en de airco zou aanslaan, bestaat de kans dat condenswater op de verdamper bevriest. De verdamper zou hierdoor ernstig beschadigd kunnen raken.

    Back to top