De Jong Automotive in het nieuws
Waarom klanten en collega's decennia trouw blijven ...- 21 mei 2025
- Bedrijfsvoering
- Posted by De Jong
- Reacties uitgeschakeld voor De Jong Automotive in het nieuws
Al ruim zestig jaar is De Jong Automotive een vertrouwd gezicht in Katwijk. Het familiebedrijf begon ooit met de verhuur van brommers achter een sigarenwinkel en groeide uit tot een complete mobiliteitsaanbieder met alles onder één dak. Inmiddels staat Harold de Jong al vele jaren aan het roer. Hij werkt sinds 1996 officieel in het bedrijf van zijn vader Jaap en oom Teun, maar liep daarvoor al rond als zaterdaghulp. ‘Het bedrijf zit in mijn bloed, en dat geldt voor veel collega’s. Sommigen werken hier al meer dan veertig jaar. Dat schept een band.’
Door Uitgeverij Verhagen | Jonah den Oever
De Jong Automotive biedt een breed scala aan diensten: van verkoop, lease en onderhoud tot tanken, wassen en deelmobiliteit. Het bedrijf is officieel merkspecialist in Citroën, Peugeot en DS. ‘Die merken hebben ons grootgemaakt’, vertelt Harold. ‘Ze hangen aan ons, net als onze klanten.’ Maar sinds de aansluiting bij James Autoservice en Euromaster in 2019 is De Jong ook toegankelijk voor verkoop en onderhoud aan alle merken. ‘Dat was een bewuste keuze. Voorheen waren we volledig afhankelijk van een paar merken, maar nu kunnen we iedereen helpen. Dat zien we ook terug in het klantenbestand: van particuliere rijders tot leaseklanten.’ De diensten zijn in de loop der jaren steeds verder uitgebreid. Met TopSpace verhuurt De Jong dakkoffers, fietsendragers en sneeuwkettingen. Eind 2022 is De Jong gestart met Wijkar.nl: een deelautoconcept voor de regio Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg. In samenspraak met de gemeente Katwijk zijn er in totaal acht deelauto’s beschikbaar met vaste locaties. ‘Auto’s zijn duur geworden. Wij willen mobiliteit toegankelijk houden. Wijkar voorziet in die behoefte. Inmiddels kijken andere gemeenten ook met interesse naar ons model’, aldus Harold.
Welkom
De sfeer binnen ons bedrijf is informeel en open. ‘We werken met een platte organisatiestructuur waarin iedereen gelijk is. Overdag neemt iedereen zijn verantwoordelijkheden, maar om half zes nemen we samen de dag door en sluiten we af met een drankje. Die combinatie van hard werken en gezelligheid zorgt voor een hechte band binnen het team. Die goede onderlinge band merk je ook in ons contact met klanten. Mensen voelen zich hier écht welkom. We nemen de tijd voor hen, denken actief mee en zorgen ervoor dat niemand van het kastje naar de muur wordt gestuurd.’ Het bedrijf aan de Koningin Julianalaan is gevestigd op een plek waar veel vaste klanten dagelijks langskomen. ‘Katwijk is een fijn gebied om in te werken’, zegt Harold. ‘De mensen zijn trouw, als je doet wat je belooft. Dat past bij ons. Geen poeha, gewoon zeggen waar het op staat.’
Investeren
In 2017 werd het tankstation uitgebreid met Eet & Gerei, een shop met vers bereide broodjes en online bestelmogelijkheden. ‘We wilden af van de bekende plastic verpakte broodjes. Nu is alles vers en gevarieerd. ’s Ochtends zit het hier vol met werklieden en andere vaste gasten. Het lijkt dan soms wel een bouwkeet’, lacht Harold. Innovatie blijft belangrijk: ‘We zijn bijvoorbeeld bezig met gefrituurde kip, iets wat er nog niet is, maar waar we veel van verwachten. Het assortiment verandert regelmatig. Vers blijft het uitgangspunt.’ Ook de wasstraat werd drie jaar geleden grondig vernieuwd. Er werd geïnvesteerd in krasvrije technieken en hebben sinds kort nu ook keramische bescherming. Daarnaast zijn er wasboxen waar klanten zelf hun auto kunnen reinigen. Binnenkort starten we met een renovatie, waarbij een deel van het gebouw wordt verwijderd om extra parkeerruimte te creëren. ‘We blijven voortdurend luisteren naar de wensen van onze klanten’, vertelt Harold. ‘Hun behoeften bepalen onze keuzes. Met deze aanpassing maken we het parkeren eenvoudiger en verbeteren we de toegankelijkheid.’
De toekomst
Hoewel De Jong stevig geworteld is in Katwijk, kijkt Harold ook naar de toekomst. ‘We groeien uit ons jasje. Het pand is gedateerd, met te lage plafonds en parkeren is een uitdaging. Binnen tien jaar willen we verhuizen, waarschijnlijk naar bedrijventerrein ’t Heen. Het tankstation en de shop blijven wel op de huidige plek.’ Opvolging is geen acuut onderwerp. Harold is 51 en zit nog vol energie. ‘Mijn zoon werkt nu met de vakanties bij de pomp. Of hij het ooit overneemt? Geen idee. De toekomst zal het uitwijzen. Ik ben voorlopig niet van plan te stoppen en vind het veel te leuk. En als ik om zes uur ’s ochtends begin, heb ik de rust om even alles op een rij te zetten. Dat past bij mij.’ Bij De Jong draait het om veel meer dan alleen auto’s. Het is een plek waar mobiliteit, service en menselijkheid samenkomen – met de klant altijd centraal. En dat, zo zegt Harold, blijft ook de komende jaren de koers: ‘We blijven dichtbij. Letterlijk en figuurlijk.’




